لاغری و درمان کبد چرب

لاغری و درمان کبد چرب

لایو اینشیپ بادی با آقای دکتر امیر سعید صادقی

در دوران قرنطینه چه مشکلات و خطراتی برای سلامتی افراد ایجاد شده است؟ چه توصیه هایی دارید؟

واقعیت این است که در این دوران حساس، ما شاهد بروز و ظهور مشکلاتی هستیم که در سطوح مختلف و نیز برای افراد مختلف ایجاد شده است.

اولین مساله ای که می توان مطرح ساخت مراقبت های تغذیه ای برای افراد می باشد.

در این دوران افراد باید توجه داشته باشند که از یکسری مواد غذایی میزان کمی را مصرف کنند. زیرا که کم تحرکی و نیز استرس و اضطراب در این دوران موجب می شود که بدن در برابر هر ماده غذایی نامناسب یا با میزان زیاد واکنش هایی را نشان دهد.

برای مثال :

  • افزایش میزان نفخ
  • رفلکس معده
  • افزایش وزن
  • و مشکلاتی که می تواند ثانویه و ناشی از افزایش وزن باشد.

از همین رو باید بسیاری از غذاهایی که پر کالری هستند یا به طور کلی حذف شوند یا اینکه به کمترین میزان ممکن برسند تا از مواردی که در بالا ذکر شد جلوگیری شود.

دومین مشکلی که در این دوران مطرح است مشکلاتی است که برای روان و سلامت روحی افراد ایجاد می شود. از جمله این مشکلات می توان به افزایش اضطراب یا افسردگی های ناشی از کاهش ارتباط های جمعی و دوستانه اشاره کرد.

بسیاری افراد در این دوران نمی توانند به کلینیک ها و مراکز درمانی مراجعه کنند، کسانی که مشکلات کبدی خفیف دارند نمی توانند به نزد پزشکان بروند. اینان باید چه اقداماتی را انجام دهند؟

کبد عضوی است که شما هر چه میخورید مابقی مواد غذایی وارد این بخش از بدن می شود. کبد چرب جزء آن دسته از بیماری هایی است که نباید تصور کنید که کسانی که مصرف چربی زیادی دارند به این بیماری دچار می شوند. بلکه همه افراد تمامی مواد غذایی که مورد استفاده قرار می دهند، هرآنچه که اضافات این مواد غذایی محسوب می شود وارد این بخش از بدن می شود؛ یعنی کبد.

مخصوصا کربوهیدرات ها در صورتی که زیاد مصرف می شود بخش اضافی این مواد غذایی وارد کبد می شود و زمینه ساز بروز بیماری ها و اختلالات از جمله چرب شدن کبد را به وجود می آورد.

انباشته شدن اضافات مواد غذایی مخصوصا در این دوره زمانی که تحرک افراد کم است می تواند فشار هایی را به کبد وارد کند. البته این ها تماما به استرس ها و اضطراب هایی که ناشی از شیوع کرونا در جامعه است نیز باید اضافه شود.

پرخوری و کم تحرکی از یک سو و استرس و فشار روانی از سوی دیگر می تواند تا حد زیادی درکنار یکدیگر آسیب هایی جدی را برای کبد به همراه داشته باشد.

از همین رو توصیه داریم مراقبت هایی داشته باشد تا مشکلات جدی تر برای شما ایجاد نشود که مجبور و نیازمند به مراجعه به کلینیک های درمانی باشید.

چه عواملی باعث بروز کبد چرب در افراد می شود؟

به طور خلاصه و بنابر تمامی توضیحاتی که در بخش های قبلی گفته شد بسیاری از عوامل در بروز کبد چرب نقش دارد. از جمله این علل و عوامل:

پرخوری و استفاده بیش از حد از مواد غذایی ناسالم و یا حتی کربوهیدرات ها که در انواع میوه ها یافت می شود.

بنابراین نباید تصور کنید که میوه ای که در رژیم غذایی روزانه خود قرار داده اید بسیار سودمند است. خیر. باید گفت که همین میوه ها باید اصولی و با مقادیری منطقی و متعادل مورد استفاده قرار گیرد.

کم تحرکی ؛

در شرایط عادی اگر هم از سوی افراد پرخوری و زیاده روی رخ می داد فعالیت و تلاش های روزانه می توانست تا حد زیادی در کاهش تاثیرات این مواد غذایی اثری مثبت داشته باشد. ولی در دوران قرنطینه خانگی متاسفانه همین فعالیت های ساده و روزمره نیز از افراد گرفته شده است و کم تحرکی خود عاملی بر بروز بسیاری از بیماری ها از جمله کبد چرب گردیده است.

  • استرس و اضطراب نیز از جمله عواملی است که بر سیستم بدنی افراد اثرات مخربی را می گذارد. از سوی دیگری جسم نیز از تاثیرات استرس و اضطراب این دوران ایمن نیست و یکی از بیماری ها همین کبد چرب می باشد.
  • چگونه می توان کبد را از بیماری ها ایمن نگه داشت؟

بسیاری اقدامات ساده و درعین حال سازنده می تواند در جلوگیری از بروز کبد چرب در افراد تاثیر گذار باشد. از جمله اقدامات پیشگیرانه مثبت می توان به این موارد اشاره کرد:

  • رژیم غذایی سالم
  • ورزش و فعالیت های بدنی در روز

یکی از مهم ترین نکاتی که باید مورد نظر قرار دهید این است که با پرهیز از بسیاری از مواد غذایی های ناسالم و نیز رعایت حد  و مرز خوردن و نوشیدن می توانید از سلامت کبد خود حفاظت کنید.

پس هرگز به دنبال این نباشید که چه چیز بخورید تا کبد شما سالم باشد به جای آن بهتر است که در مقدار خوردن و نیز انتخاب مواد غذایی سالم بیشترین دقت را داشته باشید.

مصرف الکل چقدر می تواند در بیمار کردن کبد و بروز اختلال در روند عملکرد کبد نقش داشته باشد؟

الکل به دو شکل می تواند در بروز بیماری های کبدی تاثیر گذار باشد.

اول کبد الکلی که این مشکل در افرادی ایجاد می شود که اینان به مقدار بسیار زیادی الکل مصرف می کنند. در اثر این مصرف زیاد بافت کبد با تغییراتی روبرو می شود.

دومین اینکه کبد چرب غیر الکلی،

الکل نیز در اینان می تواند باعث بروز کبد چرب شود و اختلالی در روند فعالیت های طبیعی آن ایجاد کند.

استفاده از آبمیوه های طبیعی و یا میوه سالم چقدر می تواند رفتار غذایی درستی باشد و توضیحی در خصوص سایر نوشیدنی ها مثل نوشابه ها داشته باشید؟

نوشابه ها و انواع نوشیدنی های انرژی زا برای کبد و سلامت آن بسیار خطرناک و آسیب زا هستند. میوه ها نیز باید به مقدار نیاز مصرف شود.

کبد چرب چه نشانه ها و علائمی دارد؟

واقعیت این است که کبد چرب علائم و نشانه های مشخص و دقیقی ندارد. اما می توان گفت در برخی افراد چاق یا افرادی که اضافه وزن دارند می تواند این بیماری وجود داشته باشد.

قند، کربوهیدرات که در نان، سیب زمینی، ماکارانی وجود دارد جزء آن مواردی است که می تواند در کبد تبدیل به چربی شود.

مصرف قهوه می تواند باعث کاهش میزان چربی در کبد باشد؟

واقعیت این است که مصرف یک فنجان قهوه می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. اما درمان قطعی یا اثرات چندان زیادی ندارد.

آیا داروهای گیاهی می تواند در درمان کبد چرب موثر باشد؟

نکته ای که باید عزیزان و همراهان ما در پیش چشم و نظر خود داشته باشند این است که داروها یا نوشیدنی های گیاهی باید قطعا تاثیرات درمانی اثبات شده ای در طی آزمایشات و نیز پژوهش های علمی داشته باشند.

درواقع باید از سوی پزشکی سنتی یا هر بخش دیگر علمی ثابت شده باشد که این گیاه خاص خواص درمانی ثابت شده دارد. درصورتی که از پشتوانه علمی برخوردار نیست نباید اعتماد کنید.

از همین رو نباید این تصور اشتباه را داشته باشید که چون این دارو گیاهی است هیچ عارضه ای را به همراه ندارد. باید بگوییم بسیاری از مشکلاتی که در پزشکی رخ می دهد به این جهت است که بسیاری از افراد از این داروهای گیاهی به طور خودسرانه مصرف می کنند.

قطعا افراد باید تحت آزمایشات مختلف قرار بگیرند تا میزان مشکلات و بیماری هایشان مشخص شود تا روش درمانی مناسب تعیین شود.

تمامی روش ها باید علمی و تحت آزمایشات دقیق باشد از همین رو نباید هر توصیه درمانی و یا روش درمانی خانگی و یا سنتی را بکار ببندید زیرا که ممکن است مشکل شما شدت بیشتری پیدا کند.

سایر مطالب

لاغری با متد EMS

لاغری با ورزش

آنالیز چربی بدن

درمان تنبلی تخمدان با ورزش

درمان کبد چرب با ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید