من که این همه چای میخورم چرا باز آب بدنم کمه

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است. همچنین جایگاه ویژه ای در فرهنگ ما ایرانیان دارد. گاها افراد تا 6 لیوان چای در روز مصرف میکنند اما باز هم بدنشان دچار کم آبی است. این سوال ممکن است برای شما نیز پیش بیاید ” من که این همه چای میخورم چرا باز آب بدنم کمه؟”. در این مقاله ما به سوال شما جواب می دهیم.

قدیمی‌ترین افسانه پیدایش چای به خواستگاه چای یعنی کشور چین بازمی‌گردد. طبق این افسانه در زمان‌های خیلی قدیم، راهبی چند شبانه روز در کوهستان مشغول به مراقبه بوده است. راهب از شدت خستگی مرتباً چشم‌هایش بسته می شده و به خواب فرو می‌رفته است.

شخص سالک از این وضعیت خسته شده و برای اینکه بیدار بماند پلک‌های خود را بریده و به درون کوهستان پرتاب می‌کند. افسانه ها می گویند از پلک‌های این صوفی گیاهی به نام چای روییده است. به همین خاطر چای هدیه ایست از سمت خداوند برای سالک مسلکان تا بتوانند خستگی خود را برطرف نموده و به مراقبه بپردازند.

 

تاریخچه چای در ایران

 کشت چای در ایران، از سال ۱۳۱۴ هجری قمری آغاز شد. در این سال، یکی از رجال آن دوره به نام محمد میرزا کاشف السلطنه .، توانست در بازگشت از هندوستان، چند بته چای را با زحمت فراوان وارد ایران کند. وی شهر لاهیجان را به دلیل وجود هوای مناسب برای کشت چای انتخاب کرد. این شهر امروز به عنوان مرکز کشت چای در ایران درآمده‌است و انواع مختلف چای مانند چای ایرانی عطر گیلان در آنجا تولید می شود.

یک فنجان چای به عنوان میان وعده بین ساعات کاری و یا در خانه، خستگیتان را از بین می برد. برخی با تصور اینکه از طریق چای می توانند آب مورد نیاز بدنشان را تامین کنند چای زیادی مصرف می کنند. اما باید بدانید که مصرف چای زیاد به صورت عکس عمل کرده و باعث کم آبی بدن می شود.

قهوه و چای حاوی کافئین هستند که در مقادیر بیش از حد می توانند باعث کم آبی بدن شود، زیرا به صورت دیورتیک عمل می کند و باعث دفع بیشتر آب از طریق کلیه ها می شود. کافئین در دوزهای حدود 250 تا 300 میلی‌گرم سبب دهیدراتاسیون می شود، معادل دو تا سه فنجان قهوه (240 میلی‌لیتر) یا پنج تا هشت فنجان چای (240 میلی‌لیتری) .

همچنین حین مصرف بیشتر چای احتمال مصرف شیرینجات بالا می رود. اگر به دنبال کاهش وزن هستید حواستان باشد که خرما و بیسکوئیت هایی که همراه هر لیوان چای میخورید باشد. برای مثال، هر یک بیسکوئیت سبوس دار 80 کالری دارد و در صورتی که فردی که روزانه 4 لیوان چای می نوشد هر بار یک بیسکوئیت همراه آن بخورد روزانه 320 کالری به کالری روزانه خود اضافه کرده که این کالری میتواند به صورت افزایش وزن 2 تا 3 کیلوگرمی در ماه بینجامد!!

به صورت کلی توصیه ما این است که به یک فنجان قهوه و یا دو لیوان کمرنگ چای قانع باشید. بهتر است نیاز بدنتان به آب را از طریق نوشیدن آب برطرف کنید.

تهیه و تنظیم : حدیث سرلک – کارشناس ارشد تغذیه

شعار این مجموعه” اینشیپ بادی ، مسیر سلامتی ” می باشد.

برای مشاوره و تست رایگان بر روی لینک زیر کلیک کنید

در خواست مشاوره و آنالیز رایگان
اینشیپ بادی در آپارات

اینشیپ بادی زیبایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید